Gongfu ceremonia herbaty

Gongfu cha to rodzaj chińskiej ceremonii parzenia herbaty. Rytuał ten wywodzi się najprawdopodobniej z prowincji Fujian i okolicy Chaoshan wschodniej prowincji Guangdong. Gong-fu w dosłownym tłumaczeni oznacza „parzenia herbaty z wysiłkiem”.

Data powstania ceremonii herbacianej nie jest znana, ale Chińczycy – jak wszystkie wielkie odkrycia związane z herbatą – przypisują wielkiemu mistrzowi herbacianemu, Lu Yu (czyli ok 750 r.n.e.). Faktem jest, że ceremonia Gong-Fu Cha została rozpowszechniona w dynastii Ming (XIV – XVII wiek).

 

W istocie to, co jest najważniejsze w gongfu Cha to napar, i jego smak. Mistrzowie herbaty w Chinach i innych kulturach Azji latami studiowali i udoskonalali ta metodę, ale najważniejsza jest nie sama technika przygotowania lecz jakość wody i jej temperatura.

Kiepska woda o nieprzyjemnym zapachu wpłynie niekorzystnie na smak i aromat naparu

Jednak nie powinno się również wykorzystywać wody destylowanej lub bardzo miękkiej gdyż brak jej minerałów co może spowodować, iż napar wyjdzie płaski, jednak twarda woda też jest niekorzystna i powinna być filtrowana, butelkowana woda źródlana wystarczy.

Podczas procesu Gongfucha, mistrz herbaty musi najpierw określić, odpowiednią temperaturę wody stosowaną w celu uzyskania jak najlepszego smaku. Optymalna temperatura musi być osiągnięte i utrzymane. Temperatura wody zależy od rodzaju stosowanego herbaty.

 

95 ° C do herbaty Oolong

100 ° C (gotowanie) dla sprasowanych herbat, takich jak herbata Pu-

Uwaga: Zielona herbata nie jest zazwyczaj używany do ceremonii herbaty gongfu.

 

Temperatura wody może być wyznaczane przez pomiar czasu, jak również poprzez wielkości pęcherzyków powietrza i dźwięk wydawany przez wodę.

Na dużych wysokościach woda wrze w niższej temperaturze, więc powyższe zasady nie mogą być stosowane.

Narzędzia i sprzęt

lista głównych elementów wykorzystywanych w ceremonii herbaty Gongfu na Tajwanie.

 

Kwiat lotosu – mała porcelanowa miseczka do której najpierw wysypuje się szusz herbaty, a następnie z niej przesypuje się herbatę do wygrzanego czajniczka lub gaiwana.

Czajniczek lub gaiwan wykonany z porcelany lub gliny.

Morze herbaty(cha hai) dzbanek, przypominający mi nieco nasze europejskie dzbanuszki na mleko, służy on temu aby każdy z gości posiadał taki sam napar parzenie gongfu cha trwa krótko, a napar naciąga bardzo szybko – przedłużenie lub skrócenie parzenia nawet o kilka czy kilkanaście sekund może bardzo zmienić smak napoju. W związku z tym, gdybyśmy nalewali herbatę z czajniczka wprost do czarek, w pierwszej byłaby ona najsłabsza, a w ostatniej – najmocniejsza. Aby temu zapobiec, możemy cały napar przelać najpierw do dzbanka, a dopiero z niego do czarek. W ten sposób w każdej z nich będzie jednakowo mocny. „Morze” ma jeszcze jedną funkcję: zatrzymuje wylewane wraz z naparem z czajnika okruchy liści

czajnik lub termos z gorącą wodą.

Cha Pan – taca służąca do parzenia lub głębokie, płaskie naczynie, podczas ceremonii rozlewa się sporo wody,

ściereczkę lub tkaniny, zwykle w ciemnym kolorze

łyżeczka do oczyszczania dzióbka czajniczka i usuwania liści herbaty itp

czarki

sitko, sitko do herbaty, czasem wbudowane w dzbanek herbaty

W gong fu cha stosuje się około 4 g herbaty na 150 ml wody jednak nie należy się tych proporcji trzymać bardzo ściśle gdyż, wiele zależy od rodzaju herbaty.

Herbatę w gong fu cha powinno się pić na trzy razy, pierwszy łyk dla wzroku, podziwiamy kolor naparu, drugi łyk dla zapachu – podziwiamy aromat, trzeci łyk dla smaku delektujemy się.

gongfu2

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *